Algemene Voorwaarden Eindklant

Algemene Voorwaarden eindklant VGO Garant B.V.

(Versie: 2025-01.1)

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

• Opdrachtgever: een natuurlijk persoon, VvE of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat

met VGO Garant B.V.

• VGO Garant B.V.: de rechtspersoon die bedrijfsmatig schilders-, behangers- en/of

afwerkingswerkzaamheden uitvoert.

• Werk: het totaal van de overeengekomen werkzaamheden en geleverde materialen door

VGO Garant B.V.


Artikel 2 – Werkingssfeer

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen VGO Garant B.V. en

de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.


Artikel 3 – Aanbod

1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende

omstandigheden dit onmogelijk maken.

2. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk minimaal 30 dagen na

ontvangst.

3. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren

materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de

opdrachtgever mogelijk te maken.

4. Het aanbod vermeldt zo precies mogelijk het tijdstip of tijdvak waarop met het werk kan

worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel

vermoedelijke datum van oplevering.

5. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingsmethode die

voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd:

a) Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen

waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht.

b) Bij de prijsvormingsmethode regie doet VGO Garant B.V. een nauwkeurige opgave van de

prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).

o VGO Garant B.V. kan op verzoek van de opdrachtgever een indicatie geven van de te

verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs.

6. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.7. Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.


Artikel 4 – Totstandkoming van de overeenkomst

De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke of elektronische (per email) aanvaarding van het

aanbod door de opdrachtgever.


Artikel 5 – Verplichtingen van VGO Garant B.V.

1. VGO Garant B.V. zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst

uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden, tenzij anders

overeengekomen.

2. VGO Garant B.V. neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde

voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van

het werk.

3. VGO Garant B.V. is verplicht de opdrachtgever te wijzen op:

o Onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een

ondeugdelijke ondergrond.

o Onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen.

o Gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht.

o Gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de

opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.

o Een en ander voor zover VGO Garant B.V. deze gebreken of onjuistheden kende of

redelijkerwijs behoorde te kennen.

4. Na het wijzen op gebreken is VGO Garant B.V. niet verplicht tot herstel op eigen kosten, tenzij

dit uitdrukkelijk is overeengekomen. Deze werkzaamheden kunnen worden hersteld tegen

een meerprijs, welke door VGO Garant B.V. nader wordt bepaald en aan de opdrachtgever

wordt aangeboden.

5. VGO Garant B.V. draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door daartoe deskundige

personen.

6. VGO Garant B.V. vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspraken van derden tot vergoeding van

schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan

nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van VGO Garant B.V. zelf, dan wel

van zijn ondergeschikten of andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde

hulppersonen.


Artikel 6 – Verplichtingen van de opdrachtgever

1. De opdrachtgever stelt VGO Garant B.V. in de gelegenheid het werk te verrichten.

2. De opdrachtgever zorgt ervoor dat VGO Garant B.V. tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen) en de voor het werk te verschaffen

gegevens.

3. De opdrachtgever verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten

behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en

water komen voor zijn rekening.

4. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden

en/of leveringen die niet tot het werk van VGO Garant B.V. behoren, zodanig en zo tijdig

worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien

niettemin vertraging ontstaat, dient de opdrachtgever VGO Garant B.V. daarvan tijdig in

kennis te stellen.

5. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden, als

bedoeld in het voorgaande lid, dient de opdrachtgever de daarmee verband houdende

schade en kosten aan VGO Garant B.V. te vergoeden indien deze omstandigheden hem

kunnen worden toegerekend.

6. De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

o Onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;

o Onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;

o Gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;

o Gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking

zijn gesteld.

o Dit doet niet af aan de plicht van VGO Garant B.V. om de opdrachtgever te

waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3.

7. De opdrachtgever heeft het recht om de overeenkomst te verbreken door middel van

schriftelijke kennisgeving aan VGO Garant B.V. indien aan de volgende voorwaarden wordt

voldaan:

o De opzegging moet schriftelijk worden ingediend en worden gericht aan VGO Garant

B.V.;

o De opzegging moet ten minste 30 dagen voor de geplande aanvangsdatum van de

werkzaamheden plaatsvinden;

o Bij opzegging door de opdrachtgever is de opdrachtgever verplicht om een

opzegvergoeding van 30% van het totaalbedrag van de overeengekomen prijs te

betalen aan VGO Garant B.V.

8. Indien de opdrachtgever verzuimt om aan zijn verplichtingen te voldoen, zoals het tijdig

verstrekken van informatie of toegang tot de werkplek, heeft VGO Garant B.V. het recht om

de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Alle daaruit voortvloeiende kosten zijn

voor rekening van de opdrachtgever.


Artikel 7 – Meer- en minderwerk

1. Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom, zoals beschreven in artikel 3 lid 5, kan de

opdrachtgever na het sluiten van de overeenkomst meer- of minderwerk opdragen zonder

dat een aparte overeenkomst wordt gesloten, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende

verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het werk.

2. Meer- of minderwerk voor een totaalbedrag hoger dan 10% van de prijs van het werk wordt,

behoudens in spoedeisende omstandigheden, vooraf schriftelijk of elektronisch

overeengekomen.


Artikel 8 – Annulering door de klant

1. De klant kan de overeenkomst annuleren indien sprake is van:

o Overmacht (bijvoorbeeld ernstige ziekte, overlijden, natuurrampen).

2. Bij annulering om andere redenen is een vergoeding van 30% van de aanneemsom

verschuldigd.

3. Uitzondering op het herroepingsrecht:

o Conform artikel 230p van het Burgerlijk Wetboek is het herroepingsrecht niet van

toepassing op deze overeenkomst, aangezien:

a) De overeenkomst tot stand komt na een werkopname op locatie, waarbij VGO

Garant B.V. op verzoek van de klant een offerte opstelt voor specifieke

werkzaamheden die ter plaatse uitgevoerd moeten worden.

b) De klant uitdrukkelijk instemt met het uitvoeren van de werkzaamheden binnen de

bedenktijd en verklaart afstand te doen van het recht van ontbinding zodra VGO

Garant B.V. de werkzaamheden is gestart of heeft uitgevoerd.


Artikel 9 – Overmacht

1. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen tijdelijk onmogelijk, dan is de

wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.

2. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen blijvend onmogelijk door een oorzaak

die hem niet kan worden toegerekend, dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het

werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid

gemaakte kosten. De vergoeding van de opdrachtgever aan VGO Garant B.V. bedraagt een

gefixeerd vaste vergoeding van 30% van het offertebedrag c.q. de aanneemsom.

3. Wordt de uitvoering van het werk door weersomstandigheden, natuurrampen of

pandemieën tijdelijk onmogelijk, dan is VGO Garant B.V. voor die periode van zijn

verplichtingen ontheven, tot aan de periode dat het weer mogelijk is.


Artikel 10 – Oplevering

1. Bij overschrijding van de opleveringsdatum dan wel het afgesproken tijdstip of tijdvak is VGO

Garant B.V. verplicht de hierdoor geleden aantoonbare schade te vergoeden, tenzij de

overschrijding hem niet kan worden toegerekend.

2. Het werk is opgeleverd wanneer VGO Garant B.V. aan de opdrachtgever heeft meegedeeld

dat het werk voltooid is en de opdrachtgever het werk heeft aanvaard middels ondertekening

van het opleveringsformulier.

3. Wanneer er op of aanmerkingen zijn op het geleverde werk waarover de opdrachtgever

ontevreden is, wordt deze éénmaal in de gelegenheid gesteld deze punten schriftelijk

kenbaar te maken. Als de opmerkingen terecht zijn, zal VGO Garant B.V. deze punten

verhelpen. Hierna zullen de opdrachtgever en VGO Garant B.V. direct bij afronding van de

herstelwerkzaamheden samen alle punten nalopen en wordt de klus opgeleverd middels het

ondertekenen van het opleveringsformulier.

4. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:

o Wanneer uiterlijk 10 werkdagen zijn verstreken nadat de opdrachtgever van VGO

Garant B.V. , per mail de eindfactuur en de mededeling heeft ontvangen dat het werk

voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden.

o Wanneer de opdrachtgever het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik

neemt, met dien verstande dat door in gebruik neming van een gedeelte van het

werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij aan in gebruik neming

verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.


Artikel 11 – Betaling in termijnen

1. 2. 3. Voor opdrachten met een totale aanneemsom tot €5.000 geldt dat de betaling in twee

termijnen geschiedt:

o Een aanbetaling van maximaal 30% van de aanneemsom, te voldoen bij het sluiten

van de overeenkomst.

o Het resterende bedrag dient te worden voldaan binnen 7 dagen na ontvangst van de

eindfactuur.

Voor opdrachten met een totale aanneemsom vanaf €5.000 geldt dat de betaling in

termijnen geschiedt, in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling van deze

termijnen dient plaats te vinden uiterlijk 7 dagen na ontvangst van de desbetreffende factuur.

Indien tussentijdse facturen niet binnen de gestelde termijn worden betaald, behoudt VGO

Garant B.V. zich het recht voor om de werkzaamheden onmiddellijk op te schorten, zonder

dat dit leidt tot aansprakelijkheid voor enige schade of vertraging.


Artikel 12 – De eindafrekening

1. Binnen 10 werkdagen na de oplevering dient VGO Garant B.V. bij de opdrachtgever de

eindafrekening in.

2. De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar

de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.

3. De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd

voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer- en/of minderwerk.

4. Indien VGO Garant B.V. bij de prijsvormingsmethode regie een richtprijs afgeeft, mag deze richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, behoudens meerwerk met

inachtneming van het bepaalde in artikel 7. De reden van een eventuele overschrijding van

de richtprijs dient uit de specificatie duidelijk te blijken.

5. Betaling van de eindafrekening dient plaats te vinden binnen 7 dagen na ontvangst van de

rekening.


Artikel 13 – Niet-nakoming van betalingsverplichtingen

1. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, wordt hij wettelijk geacht zonder nadere

ingebrekestelling in verzuim te zijn. Indien de niet-tijdige betaling wordt toegepast vanwege

een vermeende klacht of gebrek aan de uitgevoerde werkzaamheden bij oplevering, is de

opdrachtgever slechts gerechtigd het bedrag in te houden dat betrekking heeft op het

betwiste gedeelte.

2. Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan VGO Garant B.V. rente in rekening brengen

vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 11 lid 1 tot de dag van

ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente zoals vastgelegd

in artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.

3. VGO Garant B.V. is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van twee weken bevoegd

zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde

bedrag. Indien VGO Garant B.V. hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden

buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de opdrachtgever.

4. Indien de opdrachtgever met de betaling van een termijn als bedoeld in artikel 11 in gebreke

blijft, is VGO Garant B.V. gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de opdrachtgever

schriftelijk of elektronisch heeft gesommeerd tot betaling over te gaan. Het in de vorige zin

bepaalde laat het recht van VGO Garant B.V. op vergoeding van kosten, schade en rente

onverlet.

5. VGO Garant B.V. blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de opdrachtgever

aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

6. Indien VGO Garant B.V. na 30 dagen nog geen betaling heeft ontvangen, zal hij overgaan tot

invordering van het openstaande bedrag middels een incassobureau, waarbij de

incassokosten voor rekening van de opdrachtgever zijn.


Artikel 14 – Garantie

1. VGO Garant B.V. garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de

hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het

gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat VGO Garant B.V.

ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven

op grond van de wet.

2. Garantie buiten schilderen

VGO Garant B.V. garandeert dat het uitgevoerde buitenschilderwerk:

a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de

ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal

verweren;

c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of materialen

volgens de voorschriften van de fabrikant.

3. Duur van de garantie op buitenschilderwerk:

o Een garantieperiode van 3 jaar wordt gegeven op:

a. Transparante beitsen;

b. Dekkende beitsen;

c. Transparante vernissen.

o Een garantieperiode van 5 jaar wordt gegeven op:

a. Dekkende water gedragen verf;

b. Dekkende vochtregulerende verf;

c. Dekkende high solid verf;

d. Dekkende traditionele verf;

e. Dekkende gesiliconiseerde verf.

4. Garantie binnen schilderen

VGO Garant B.V. garandeert dat het uitgevoerde binnenschilderwerk:

a. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de ondergrond

gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal verweren;

b. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of materialen

volgens de voorschriften van de fabrikant.

o De garantie voor binnenschilderwerk wordt gegeven voor een periode van 5 jaar.

5. Garantie behangen

VGO Garant B.V. garandeert dat het behang of de wandbekleding op een correcte wijze op de

wand wordt aangebracht, alsmede dat de daarvoor geldende fabrieksvoorschriften daarbij in

acht worden genomen.

6. Uitsluiting van garantie

De garantie vervalt indien:

a. De opdrachtgever wijzigingen of reparaties aan het werk uitvoert zonder schriftelijke

toestemming van VGO Garant B.V.;

b. Het gebrek het gevolg is van omstandigheden buiten de controle van VGO Garant B.V.,

zoals onjuiste toepassing of onderhoud door de opdrachtgever;

c. Het werk beschadigd raakt door onvoorziene externe factoren, zoals

weersomstandigheden, vandalisme, of ander onjuist gebruik.


Artikel 15 – Geschillen en aansprakelijkheid

1. Geschillen worden uitsluitend behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement

waarin VGO Garant B.V. is gevestigd.

2. VGO Garant B.V. is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, winstderving,

of immateriële schade, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid. Voor directe schadeblijft de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de overeengekomen

aanneemsom.


Artikel 16 – Klachtenprocedure en aansprakelijkheid

1. Klachten over de uitvoering van het werk dienen binnen 2 weken na afronding van het werk

schriftelijk aan VGO Garant B.V. te worden gemeld.

2. Klachten na deze termijn kunnen worden afgewezen, tenzij de opdrachtgever redelijkerwijs

niet in staat was om de klacht binnen de gestelde termijn te melden.

3. Bij een klacht over de uitvoering van het werk is de opdrachtgever verplicht VGO Garant B.V.

in de gelegenheid te stellen om het geconstateerde gebrek binnen een redelijke termijn te

herstellen.

4. Een redelijke termijn voor herstel bedraagt doorgaans maximaal 30 dagen, tenzij een kortere

of langere termijn redelijk is gelet op de aard en omvang van het gebrek.

5. Indien VGO Garant B.V. het gebrek niet binnen deze redelijke termijn verhelpt of als

herhaalde pogingen om te herstellen falen, kan de opdrachtgever verdere rechtsmiddelen

aanwenden, waaronder het inschakelen van een derde partij of het ontbinden van de

overeenkomst.


Artikel 17 – Ontbinding van de overeenkomst

1. Indien de opdrachtgever nalaat om tijdig aan zijn verplichtingen te voldoen, behoudt VGO

Garant B.V. zich het recht voor om de overeenkomst te ontbinden.

2. In een dergelijk geval blijft de opdrachtgever aansprakelijk voor alle reeds uitgevoerde

werkzaamheden en gemaakte kosten, inclusief een annuleringsvergoeding van 30% van de

resterende aanneemsom.


Artikel 18 – Kosten bij schade-expertise

1. Kosten voor een schade-expert worden door VGO Garant B.V. gedragen indien de schade

door haar toedoen is ontstaan.

2. Indien de schade door derden of de klant is veroorzaakt, zijn de kosten voor rekening van de

klant.


Artikel 19 – Uitsluiting voor externe materialen en diensten

1. VGO Garant B.V. is niet verantwoordelijk voor gebreken in materialen die door de

opdrachtgever zijn aangeleverd.

2. VGO Garant B.V. is niet aansprakelijk voor schade of vertraging veroorzaakt door externe

dienstverleners die door de opdrachtgever zijn ingeschakeld.

Artikel 20 – Vervaltermijn voor claims

1. Alle vorderingen van de opdrachtgever jegens VGO Garant B.V. vervallen indien deze niet

binnen een periode van 6 maanden na oplevering schriftelijk zijn gemeld.

Algemene Voorwaarden Onderaannemer

Algemene Voorwaarden eindklant VGO Garant B.V.

(Versie: 2025-01.1)

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

• Opdrachtgever: een natuurlijk persoon, VvE of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat

met VGO Garant B.V.

• VGO Garant B.V.: de rechtspersoon die bedrijfsmatig schilders-, behangers- en/of

afwerkingswerkzaamheden uitvoert.

• Werk: het totaal van de overeengekomen werkzaamheden en geleverde materialen door

VGO Garant B.V.


Artikel 2 – Werkingssfeer

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen VGO Garant B.V. en

de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.


Artikel 3 – Aanbod

1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende

omstandigheden dit onmogelijk maken.

2. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk minimaal 30 dagen na

ontvangst.

3. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren

materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de

opdrachtgever mogelijk te maken.

4. Het aanbod vermeldt zo precies mogelijk het tijdstip of tijdvak waarop met het werk kan

worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel

vermoedelijke datum van oplevering.

5. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingsmethode die

voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd:

a) Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen

waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht.

b) Bij de prijsvormingsmethode regie doet VGO Garant B.V. een nauwkeurige opgave van de

prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).

o VGO Garant B.V. kan op verzoek van de opdrachtgever eAlgemene Voorwaarden voor Onderaannemers (ZZP’ers) – VGO Garant B.V. /

Overeenkomst van onderaanneming

VGO Garant B.V.

Spanbroekerweg 142 - 144

1715 GT Spanbroek

Tel: 088 – 655 45 00

KvK-nummer: 90 02 93 72

BTW-nummer: NL 865187812 B01

ABN AMRO: NL10 ABNA 0121 2538 72

Web: www.vgo-garant.nl

Mail: [email protected]

Overeenkomst van onderaanneming


Artikel 1: Werkzaamheden

1. Aannemer verleent opdracht aan Onderaannemer – gelijk Onderaannemer als opdracht aanvaard – tot het

verrichten van de volgende werkzaamheden:

o Allround schilder en -behangwerkzaamheden

o Allround stukadoorswerkzaamheden

o Allround bouwwerkzaamheden

o Overige werkzaamheden zoals vermeldt in werkbestek


Artikel 2: Werkwijze

1. Onderaannemer dient uit naam van Aannemer te werken en te handelen.

2. Onderaannemer dient de werkzaamheden uit te voeren volgens de richtlijnen en het werkbestek en met de

vooraf vastgestelde verf en materialen van Aannemer.

3. Onderaannemer dient aaneengesloten de opdracht uit te voeren met uitzondering van overmacht door

onwerkbaar weer of ziekte.

4. Indien nieuwe klanten op locatie aangeven (buren, familie, mond op mond reclame e.d.) dat ze een klus

gedaan willen hebben, dient de Onderaannemer de contactgegevens van de potentiële klant te noteren en

dit aan Aannemer door te geven.

5. Mocht er een opdracht uit het genoemde in punt 4 uitkomen dan krijgt Onderaannemer de eerste keus van

aannemer voor het uitvoeren van deze opdracht, mits hij dit binnen afzienbare tijd kan uitvoeren.


Artikel 3: Richtlijnen t.b.v. opdrachten geaccepteerd door Onderaannemer

1. Als Onderaannemer een klus accepteert per email of via de website, dan is dit een bindende overeenkomst.

2. Onderaannemer dient de klus op de afgesproken datum te starten en uit te voeren.

3. Als de klus niet gestart wordt door de Onderaannemer, of door toedoen van Onderaannemer geannuleerd

wordt, is Onderaannemer een boete ter hoogte van 30% van de aanneemsom van het betreffende project

verschuldigd, vermeerderd met de eventuele gevolgschade als gevolg van de annulering.

4. Als door toedoen van bijvoorbeeld het niet nakomen van afspraken, het niet halen van de gewenste kwaliteit

of gemaakte fouten, de Onderaannemer door Aannemer van een klus wordt afgehaald, is Onderaannemer

5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. een boete ter hoogte van 30% van de aanneemsom van het betreffende project verschuldigd, vermeerderd

met de eventuele gevolgschade en door Aannemer in opdracht van Onderaannemer aangekochte en/of

ingehuurde goederen.

Bij het niet nakomen door de Onderaannemer van afspraken (bijvoorbeeld te laat komen) bij de 2e en

volgende keren, zal Aannemer telkens 10% van de aanneemsom als boete inhouden op de eindbetaling van

de aanneemsom. Bij de 3e keer niet nakomen van afspraken is Aannemer gerechtigd de Onderaannemer per

direct van het project af te halen en gelden de boetes zoals genoemd in artikel 3 paragraaf 3, 4 en 6.

In de gevallen zoals beschreven artikel 3 paragraaf 3 tot en met 5 kan Aannemer er voor kiezen de boete te

fixeren op EUR 2.500,-

Onderaannemer werkt volgens het werkbestek, afgegeven door Aannemer.

Onderaannemer spreekt minimaal 1 week van tevoren de starttijd met de klant af.

Onderaannemer dient alles netjes af te dekken (binnen en buiten) en bij binnen klussen de meubels te

centraliseren en af te dekken met afdekzijl om alle risico’s op gevolgschade bij klant te beperken.

Onderaannemer is verantwoordelijk voor het plaatsen van het steigerreclamedoek van Aannemer mits deze

in uw bezit is. Als er geen steiger aanwezig is, dient het reclamebord van Aannemer geplaatst te worden in de

voortuin.

Onderaannemer is verantwoordelijk voor het dagelijks werken in de bedrijfskleding van Aannemer, mits deze

in uw bezit zijn.

Onderaannemer geeft Aannemer een garantie van minimaal 5 jaar op alle uitgevoerde werkzaamheden en is

voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor elke vorm van herstel binnen deze garantieperiode.

Onderaannemer dient samen met de klant de oplevering te doen, het opleveringsformulier te ondertekenen

en dit naar [email protected] door te mailen. Pas dan is een klus opgeleverd en kan Aannemer de

eindfactuur naar de klant versturen.

Onderaannemer dient zo netjes mogelijk te werken en al het vuil zelf af te voeren van de werklocatie. Bij

binnenklussen mag er niet binnen gerookt worden. Bij roken op de werklocatie (buiten) dient

Onderaannemer er zorg voor te dragen dat er geen sigaretten achterblijven.

Mocht er tijdens de werkzaamheden een geschil zijn, dan:

o Rustig blijven, geen grote mond geven;

o Klant laten praten (ook al heeft deze geen gelijk);

o Kantoor Aannemer bellen en probleem voorleggen;

o Aannemer zoekt samen met Onderaannemer en klant naar een passende oplossing.

Onderaannemer is verplicht om een geldige aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB of CAR) te

hebben en verklaart deze te hebben door de acceptatie van een project en daarmee ook deze voorwaarden.

Bij ontstane schade op de werklocatie, dient dit per ommegaande bij Aannemer en bij de verzekeraar van

Onderaannemer gemeld te worden.

Indien de Onderaannemer het opleverformulier zelf ondertekent in plaats van dit door de klant te laten doen,

zonder schriftelijke toestemming van de Aannemer, wordt een boete van €2.500,- opgelegd. Het

opleverformulier dient altijd correct en volledig door de klant te worden ondertekend, conform de afspraken.


Artikel 4: Houtrotconstatering op locatie

1. Houtrot tot 3 cm valt altijd binnen onze offertes, tenzij anders overeengekomen in het werkbestek.

2. Mocht er houtrot groter dan 3 cm geconstateerd worden, dan geldt het volgende:

o Noteer het aantal plekken en de afmetingen;

o Maak foto’s en stuur deze naar Aannemer via de app;

o Onderaannemer en Aannemer spreken een prijs af (dit mag vooraf niet met de klant besproken

worden);

o Aannemer doet een prijsvoorstel naar de klant;

o Bij akkoord van de klant via e-mail mogen de werkzaamheden uitgevoerd worden.


Artikel 5: Vergoeding

1. Onderaannemer ontvangt van Aannemer een vergoeding zoals overeengekomen in het projectvoorstel,

exclusief btw. De Onderaannemer dient de btw op de factuur naar Aannemer te verleggen.

2. Onderaannemer is zelf verantwoordelijk voor de inkoop/inhuur van de verf, het klimmaterieel, het

gereedschap, vervoer, parkeerkosten en dergelijke, evenals de kosten die hieruit voortvloeien.

Onderaannemer mag uitsluitend gebruik maken van Sikkens, Sigma of Wijzonol verf. Bij gebruik van

afwijkende verf behoudt VGO Garant B.V. zich het recht voor om de samenwerking te beëindigen en

herstelkosten en gevolgschade te verhalen op Onderaannemer.

3. Verf boete: Bij gebruik van niet-goedgekeurde verf (zie artikel 5.2) is Onderaannemer een boete verschuldigd

van €1000,

- per overtreding.

4. Boete voor meerwerk zonder overleg: Indien Onderaannemer meerwerk uitvoert zonder voorafgaand

overleg en akkoord van Aannemer, is een boete verschuldigd van €1000,

- per overtreding.

5. Betaling van de vergoeding geschiedt na afronding van de opdracht, ontvangst van het door beide partijen

ondertekende opleverformulier, en iedere tweede en laatste woensdag van de maand nadat de eindklant de

Aannemer heeft betaald. Het is niet toegestaan dat Onderaannemer geld van de eindklant aanneemt of

hiervoor een verzoek doet.

6. 7. 8. 9. Betaling van de vergoeding geschiedt na afronding van de opdracht, ontvangst van het door beide partijen

ondertekende opleverformulier, en iedere tweede en laatste woensdag van de maand nadat de eindklant de

Aannemer heeft betaald. Klanten die hun betalingen tot en met de zondag voorafgaand aan een betaaldatum

hebben voldaan, worden meegenomen in de betaling van de daaropvolgende woensdag. Betalingen die na

deze zondag worden ontvangen, worden verwerkt op de volgende betaaldatum.

Mocht er tussen oplevering en betaaldag herstel of incorrect werk worden geconstateerd, dan behoudt

aannemer zich het recht voor om de betaling tegen te houden totdat alles conform werkbestek uitgevoerd en

/ of hersteld is.

De betaaldagen naar onderaannemers is elke 2e en laatste woensdag van de maand.

Aannemer kan besluiten betalingen in te houden bij problemen of ingebrekestellingen:

o Bij 1 probleem: wordt 1 betaling tegengehouden of bij hogere bedragen meerdere betalingen.

o Bij 2 probleem: worden 2 betaling tegengehouden of bij hogere bedragen meerdere betalingen.

o Bij 1 ingebrekestelling: 1 betaling wordt tegengehouden of bij hogere bedragen meerdere

betalingen.

o Bij 2 ingebrekestellingen: 2 betalingen worden tegengehouden of bij hogere bedragen meerdere

betalingen.

o Enz.

Mocht er schade zijn veroorzaak door onderaannemer dan is aannemer gerechtigd om deze op het

betreffende project in te houden. Als de schade het project bedrag overstijgt, dan mag deze op meerdere

projecten ingehouden worden door aannemer tot aan maximaal het bedrag van de schade.

10. Indien de Onderaannemer verzoekt om een betaling eerder dan de afgesproken betaaldata te ontvangen,

wordt 10% van het projectbedrag ingehouden ter compensatie van extra administratieve handelingen. Per

uniek project wordt door aannemer bekeken of dit eventueel akkoord is.


Artikel 6: Garantie

1. Aannemer geeft de klant een garantie van 5 jaar.

2. Onderaannemer geeft Aannemer een garantie van 5 jaar op het geleverde werk.

3. Mocht het werk binnen de 5 jaar ondeugdelijk blijken of herstel nodig hebben, dan dient Onderaannemer dit

voor eigen rekening en risico op te lossen.

4. Mocht er door een geschil tussen Aannemer en klant door Aannemer kosten gemaakt worden in de zin van

herstelkosten, reiskosten of andere, dan zullen deze kosten worden doorberekend aan de Onderaannemer.

5. Schade op de werklocatie wordt op Onderaannemer verhaald en dient binnen 5 werkdagen gemeld te

worden bij zijn AVB-verzekering, met Aannemer in kopie.

6. De Onderaannemer is te allen tijde verantwoordelijk dat meerwerk wordt opgepakt, ofwel door hemzelf of

door een specialist. De Onderaannemer behoudt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering, zodat hij zijn

klus kan afronden.

7. Indien de klant de Onderaannemer niet meer terug wil op de locatie, is de Onderaannemer verplicht om op

eigen kosten een andere specialist in te schakelen om de werkzaamheden conform de offerte en het

werkbestek af te maken.


Artikel 7: Concurrentiebeding

1. Aannemer is eigenaar van de betreffende klant en opdracht. Na het verlopen van de 5 jaar of wanneer er

nieuw werk verricht moet worden, blijft het recht bij Aannemer om de nieuwe werkzaamheden te verrichten.

2. Onderaannemer heeft het eerste recht op uitvoering, tenzij deze hier vanaf ziet. In dat geval zal Aannemer de

klus elders onderbrengen.

3. Bij het in eigen beheer benaderen van klanten zonder akkoord van Aannemer volgt een niet voor matiging

vatbare boete van €5.000,- en daarbovenop €1.000,- per benaderde klant.


Artikel 8: Vrijwaring

1. Onderaannemer vrijwaart Aannemer van schending van rechten van derden bij de uitvoering en

totstandkoming van het werk.


Artikel 9: Privacy en Gegevensbescherming

1. Onderaannemer dient klantgegevens vertrouwelijk te behandelen en uitsluitend te gebruiken voor de

uitvoering van de opdracht.

2. Schending van deze verplichting kan leiden tot onmiddellijke beëindiging van de samenwerking en

aansprakelijkheid voor schade.


Artikel 10: Kosten bij schade-expert

1. Indien door Aannemer een schade-expert moet worden ingeschakeld naar aanleiding van schade veroorzaakt

door Onderaannemer, zullen de kosten van deze expert volledig worden doorbelast aan Onderaannemer.


Artikel 11: Redenen voor annulering door klant

1. Annulering door een klant kan enkel plaatsvinden in de volgende gevallen:

o Overmachtssituaties zoals overlijden, ziekte of calamiteiten;


Artikel 12: Wijzigingen en Aanvullingen

1. Aannemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen. Onderaannemer wordt tijdig

op de hoogte gebracht van wijzigingen.

Copyrights 2025 | VGO Garant B.V. | Algemene Voorwaarden & Privacy Policy